top of page

1

Utviklingen og omfanget og av sosiale medier

Sosiale medier har utviklet seg betydelig siden starten på begynnelsen av 2000-tallet. Per 2024 er Facebook fortsatt den dominerende plattformen med over 3 milliarder aktive brukere hver måned, etterfulgt av YouTube og Instagram [1]. Bransjen har opplevd rask vekst, med forventede globale brukertall som vil overstige 6 milliarder innen 2028 [2].

 

Videoinnhold har blitt stadig mer populært, med plattformer som TikTok som får fotfeste, spesielt blant yngre brukere [3][4]. Fremveksten av kortformat video har utfordret tradisjonelle sosiale nettverk til å tilpasse sine tilbud. Sosiale mediers innflytelse strekker seg utover personlige forbindelser, og har blitt et viktig verktøy for markedsføring og annonsering. I 2024 ble økt eksponering sitert som en ledende fordel ved markedsføring i sosiale medier av over 80 % av markedsførere verden over [3].

 

Integreringen av generativ AI i markedsføring på sosiale medier er også i fremmarsj, med 38 % av profesjonelle som bemerker økt effektivitet som en viktig fordel [3]. Geografisk sett har Asia det største publikummet for sosiale medier med nesten 3 milliarder brukere [2]. Imidlertid varierer bruksmønstre og foretrukne plattformer etter region og land [5]. Etter hvert som sosiale mediers innflytelse vokser, møter de økt gransking fra regulatorer, spesielt i Europa, hvor selskaper må overholde strenge regler for personvern og innholdsmoderering [5].


Kilder:
[1] Statistic: Most popular social networks worldwide as of April 2024, by number of monthly active users (in millions)
[2] Industry Report: Social Media & User-Generated Content
[3] Topic: Statistics and facts on social media advertising and marketing worldwide
[4] Statistic: Leading social media websites in the United States as of March 2024, based on share of visits
[5] Topic: Statistics and facts about social media usage in Western Europe

MÅNEDLIGE BRUKERE

På sosiale medier plattformer

2024

Hvor mye tid bruker folk på sosiale medier på verdensbasis?

Hvor mye tid bruker folk på sosiale medier på verdensbasis? Fra og med 2024 bruker globale internettbrukere i gjennomsnitt 143 minutter (2 timer og 23 minutter) per dag på sosiale medier, en liten nedgang fra 151 minutter i 2023 [1].

 

Bruken varierer imidlertid betydelig etter land og aldersgruppe. I USA bruker voksne i alderen 18-24 mest tid på sosiale medier, med et gjennomsnitt på 186 minutter (3 timer og 6 minutter) daglig, mens de som er 65 år og eldre bruker omtrent 102 minutter per dag [2]. TikTok er den mest engasjerende plattformen for yngre brukere, hvor 18-24-åringer i USA bruker 76 minutter daglig på appen [2]. Facebook er fortsatt populært blant eldre brukere, med de i alderen 55-64 som bruker 45 minutter per dag på plattformen [2].

 

Brasil leder global bruk av sosiale medier, med brukere som bruker i gjennomsnitt 3 timer og 49 minutter daglig, mens amerikanske brukere bruker 2 timer og 16 minutter [1]. Sosiale medier har størst utbredelse i Nord-Europa med 81,7%, mens Øst- og Midt-Afrika har de laveste ratene på rundt 10% [1].


Kilder:
[1] Statistic: Daily time spent on social networking by internet users worldwide from 2012 to 2024 (in minutes)
[2] Statistic: Average time spent on selected social media platforms daily among adults in the United States in February 2024, by age group (in minutes)

TIMER BRUKT HVER DAG 

PÅ SOSIALE MEDIER PLATTFORMENE

VERDENSBASIS

2012-2024

I NORGE

Hvor mye tid bruker folk på sosiale medier i Norge?

​Per 2024 er nordmenn sterkt engasjert i sosiale medier, med 81,7% av befolkningen som aktivt bruker disse plattformene [1]. Facebook dominerer det sosiale medielandskapet i Norge, med en markedsandel på 69,58% [2] og brukes av 85% av sosiale nettverksbrukere [3][4].

 

Tiden brukt på sosiale medier varierer betydelig etter aldersgruppe. Generasjon Z (14-22 år) bruker i gjennomsnitt 3,7 timer daglig på sosiale medier, mens eldre generasjoner bruker gradvis mindre tid, med de over 72 år som i gjennomsnitt bruker 1,2 timer per dag [5].

 

Totalt sett bruker nordmenn i gjennomsnitt 266 minutter (4,4 timer) per dag på internett [6], hvor sosiale medier utgjør en betydelig del av denne aktiviteten. Blant nettaktiviteter identifiserte 50% av nordmennene som følte de brukte for mye tid online, sosiale medier som den mest tidkrevende [7].

 

Populariteten til sosiale medier understrekes ytterligere av de høye brukerratene for plattformer som Instagram (71%), Snapchat (68%) og YouTube (59%) [3][4].


Kilder:
[1] Statistic: Share of active social media users in the Nordic countries as of January 2024
[2] Statistic: Most popular social networks in Norway as of April 2024, by share of visits
[3] Forecast: Most popular social media platforms in Norway as of March 2024
[4] Forecast: Social network usage by brand in Norway as of March 2024
[5] Statistic: Average time spent on social media in Norway in 2019, by generation
[6] Statistic: Average daily time spent using selected media in Norway in 2023 (in minutes)
[7] Statistic: Which of the following online activities do you spend too much time on?

bottom of page